ممنوعیت افزایش حقوق مقامات


اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان از بیمه شخص ثالث به دیه محکومان معسر، صدور مجوز آزادی زندانیان حوادث رانندگی، مخالفت سازمان بازرسی با مصوبه کمیسیون تلفیق درباره تکلیف اراضی واگذارشده به افراد، اختصاص ۵ درصد از درآمد خرید سربازی برای آموزش مهارتی پرسنل وظیفه پادگان‌ها و ... مهمترین مصوبات امروز نمایندگان در جریان بررسی جزئیات بودجه ۹۷ است. به گزارش ایسنا، دوازدهمین روز رسیدگی به لایحه بودجه۹۷ در مجلس به ریاست علی لاریجانی و با حضور نمایندگان برگزار شد و ادامه رسیدگی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت.
چاره اندیشی برای محکومان دیه 
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان از محل بیمه شخص ثالث به دیه محکومان معسر با اولویت زنان را به تصویب رساندند که براساس آن وزیر دادگستری مجاز است با تصویب هیأت نظارت صندوق تأمین خسارت‌های بدنی حداکثر تا سه هزار و پانصد میلیارد (۳.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از منابع درآمد سالانه موضوع بندهای (ث) و (ج) ماده (۲۴) قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب ۲۰/ ۲/ ۱۳۹۵ را از محل اعتبارات ردیف ۲- ۱۱۰۰۰۰ جدول شماره (۷) این قانون دریافت و هزینه کند.
آزادی زندانیان حوادث رانندگی 
همچنین نمایندگان در مصوبه‌ای دیگر صندوق تامین خسارت‌های بدنی را مکلف کردند دیه زندانیان غیرعمد حوادث رانندگی که به دلیل محدودیت سقف تعهدات شرکت‌های بیمه و صندوق مذکور در زندان به سر می‌برند را تامین کند.
تعمیر و نگهداری خانه‌های سازمانی 
همچنین نمایندگان  تصویب کردند که کسر کمک هزینه مسکن نیروهای مسلح پس از در اختیار گرفتن خانه‌های سازمانی را صرف تعمیر و نگهداری خانه‌های سازمانی کنند.


مخالفت با تکلیف اراضی واگذارشده 
در ادامه جلسه علنی مجلس در جریان رسیدگی مجلس به بند الحاقی ۲ به تبصره ۱۱، معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه از نامه رسمی رئیس سازمان بازرسی کل کشور و اعلام مخالفت جدی سراج رئیس این سازمان با این مصوبه کمیسیون تلفیق خبر داد. حمید پورمحمدی گفت: براساس اعلام آقای سراج طبق قانون، تکلیف اراضی واگذار شده به افراد در محدوده شهری و اراضی خارج از شهرها در تملک سازمان منابع طبیعی مشخص است و این بند الحاقی مجلس ممکن است مشکلات جدیدی را به وجود آورد.
شرایط افزایش حقوق 
نمایندگان مجلس ضمن ممنوع کردن هر گونه افزایش حقوق برای مقامات در سال آینده این موضوع را برای اعضای هیئت علمی و قضات مستثنی کردند و در عین حال مصوب کردند که حداکثر میزان افزایش حقوق در سال ۹۷ برای کارکنان دولت ۲۰ درصد باشد.
سقف پاداش پایان خدمت 
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دیگر برای پاداش پایان خدمت کارکنان دولت سقف تعیین کردند. به موجب این مصوبه، هرگونه پرداخت خارج از ضوابط این قانون تحت این عنوان و عناوین مشابه در حکم تصرف در اموال عمومی است.
تسهیلات به مقامات ممنوع 
همچنین در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۷ در بخش هزینه ای مجلس در مصوبه‌ای اعطای هرگونه تسهیلات از محل اعتبارات دولتی به مقامات، روسا و کارکنان دستگاه‌های اجرایی را منموع کردند.
متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای برای افزایش و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با اولویت کسانی که ماهانه کمتر از دو میلیون تومان دریافت می‌کنند، اعتبار اختصاص دادند. به موجب این مصوبه، صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح مکلفند افزایش احکام حقوقی سال ۱۳۹۷ بازنشستگان ذی‌نفع ناشی از اجرای این حکم را از ۱/۱/ ۱۳۹۷ اعمال کنند
اجرای بخشنامه‌ها منوط به تامین مالی 
همچنین  مجلس شورای اسلامی اجرای بخشنامه ها و دستورالعمل‌ها و جداول و طبقه بندی مشاغل و افزایش مبنای حقوق را مشروط به تامین بار مالی توسط دولت کرد.
ممنوعیت دریافت سود برای دستگاه‌ها 
 مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای حساب‌های بانکی دستگاه‌های اجرایی شامل حساب‌های جاری پشتیبان، سپرده گذاری کوتاه مدت و بلندمدت را از دریافت سود ممنوع کرد. در اجرای این حکم بانکهای دولتی و غیردولتی مجاز به پرداخت سود به دستگاهای اجرایی که فاقد قوانین و مقررات برای دریافت سود هستند نمی باشند.